Veelgestelde vragen

In onderstaand overzicht vindt u de veelgestelde vragen. Staat uw vraag ertussen? Lees dan direct ons antwoord.

Algemene vragen

ARAG is samen met JanusID initiatiefnemer. ARAG ervaart dagelijks welke impact COVID-19 heeft op ondernemend Nederland. We staan onze klanten bij met juridisch advies en faciliteren betrouwbare services zoals MijnGastenLijst.nl. Vanuit maatschappelijk oogpunt dragen we met MijnGastenLijst.nl ook graag bij aan efficiënt bron- en contactonderzoek om besmettingen te voorkomen.
MijnGastenLijst.nl heeft maatregelen genomen om het transport en de opslag van gegevens veilig te doen. De gegevens in het systeem zelf zijn door niemand in te zien, waardoor u zeker weet dat uw gegevens nooit voor iets anders dan een GGD bron- en contactonderzoek gebruikt worden. Uw registratie wordt na de wettelijk vastgestelde termijn (14 dagen) automatisch en definitief verwijderd uit ons systeem. MijnGastenLijst.nl draait in een modern datacenter in Nederland van Nederlandse eigenaren.
JanusID is een Nederlandse onderneming en gevestigd in Den Haag. JanusID levert producten en diensten op het vlak van identiteit en identiteitsverificatie en is de partij met wie u de overeenkomst voor MijnGastenLijst.nl sluit.

Voor ondernemers

De enige reden dat deze gegevens worden geregistreerd is om ze bij een GGD bron- en contactonderzoek snel en probleemloos te kunnen overhandigen. Als er geen aanvraag is voor zo’n onderzoek zal niemand inzage in deze gegevens hebben, ook de ondernemer niet.
Een (online) reserveringssysteem wordt voor veel meer en andere doelen gebruikt dan waarvoor MijnGastenLijst.nl is bedoeld. Een reserveringssysteem omvat veel meer gegevens dan is toegestaan voor de bezoekersregistratie en ze mogen langere tijd worden bewaard en kunnen deel uitmaken van een klantensysteem. Het kan bovendien verplicht zijn om te reserveren, maar het is niet verplicht dat een gast zich registreert. Als ondernemer moet u iedere gast de mogelijkheid bieden zich te registreren. De registratie moet dus door meer personen gedaan kunnen worden dan een reservering. Deze gegevens kunnen ook van elkaar afwijken, omdat iemand bijvoorbeeld zakelijk reserveert en zich privé registreert (of juist niet registreert).
Daar zit niets achter. MijnGastenLijst.nl wordt voorlopig gratis aangeboden om ondernemers en gasten ervaring op te laten doen met de service. Het is te verwachten dat MijnGastenLijst.nl op enig moment voor bepaalde, grotere ondernemers een betaalde dienst wordt. In dat geval wordt u ruim van tevoren geïnformeerd en kunt u zelf besluiten of u MijnGastenLijst.nl blijft gebruiken. MijnGastenLijst.nl is een relatief eenvoudige en sterk geautomatiseerde dienst en de kosten ervan blijven daarom laag. In ieder geval veel lager dan wanneer u zelf de registratie correct zou moeten gaan bijhouden.
De QR-code die in de bevestigingsmail wordt getoond kan worden gekopieerd en geprint. Er kunnen per geregistreerde onderneming meerdere kopieën van dezelfde QR-code worden gebruikt. De wijze van gebruik van deze QR-code staat geheel vrij. Zo kan deze bijvoorbeeld bij de entree(s) worden opgehangen of worden toegevoegd aan de menukaart.

Voor gasten

Er gelden zeer specifieke regels voor de bezoekersregistratie waarvoor MijnGastenLijst.nl wordt gebruikt. Eén daarvan is dat registratie altijd vrijwillig moet zijn. Als u dat niet wilt, geen probleem: u doet deze registratie alleen voor uzelf en de mensen in uw omgeving, zodat de GGD bij een onderzoek contact met u kan opnemen.
Ja, met de app kan iedereen worden geregistreerd. Er wordt niet gecontroleerd of de gegevens kloppen en van jou zijn. Vul wel correcte contactgegevens in, want anders kan de GGD u nooit bereiken wanneer dat nodig is. En als u voor iemand anders de registratie doet, vul dan ook voor hem of haar de correcte contactgegevens in.